Reizen door het landschap en op bezoek bij de burgemeester

12 juni 2017 - Quissico, Mozambique

Onderweg glijdt een fantastisch landschap aan me voorbij.  Heel veel mensen lopen langs de weg. Ik denk veel blijdschap af te lezen op de gezichten. Heel veel kinderen ook vanaf 6 tot ongeveer 14 jaar. Velen in een zwart/wit uniform met een boekentas op de rug. Goed om te weten dat zoveel kinderen naar school gaan. Carlos geeft aan dat kinderen soms vele kilometers lopen naar school. Elk dorp dat we tegen komen kent een samenscholing van mensen. Het leven speelt zich hier af op straat. Iedereen is in beweging er er gebeurt heel veel. Een lekkernij dat je onderweg kunt kopen zijn gebrande cashewnoten. Ze hangen her en der in plastic zakjes aan de bomen. We halen een zakje voor 200 meticai, omgerekend 3 euro. Tegen 13.00 komen we aan in Xai-xai en belanden in een KFC. Ik had er nog nooit gegeten, eigelijk uit principe.  Maar veel anders is er niet en het smaakt oké. Later verteld Carlos me dat ze hier geen Mac kennen. We vervolgen onze weg en ik merk dat het rustiger is langs en op de weg. Juan trapt de Toyota lekker door en we zijn om 3 uur op plaats van bestemming. Daar zouden we nog een aantal mensen ontmoeten waaronder iemand van AIAS. Na 10 minuten komt hij aanrijden en bereid me voorzichtig voor op een bezoek aan de burgemeester.  We lopen naar het stadhuis en ik merk dat ik gezien wordt als iets bijzonders. Ik mag graag mensen kijken maar dat gaat niet als je steeds bekeken wordt. Bij het stadhuis is het wachten tot de burgemeester ons kan ontvangen. Eenmaal binnen is er een formeel sfeertje maar niet afstandelijk. Iedereen steld zich voor en alles in het Portugees. Ik stel me voor en het engels maar de mam kent geen engels. Het geheel duurt een half uur en ik heb maar weinig meegekregen. Wel weet ik dat de zuivering in slechte staat is en dat de waterstand te laag is. Dit betekend dat er nog 7 m3/h aan water wordt gemaakt. De burgemeester hoopt dat we met een voorstel kunnen komen die leidt tot verbetering en zegt ons alle mogelijke steun toe.

1. Irma:
    12 juni 2017
    Jemig, goed bezig Ronald, wat een druk programma heb je. Erg leuk om te lezen.
    Suc6 met het project.
    Groetjes Irma
  2. Peter Geertsema:
    12 juni 2017
    Prachtige eerste dag Ronald, moest wel lachen om het eten bij de KFC, drinkwater is een probleem maar fastfood kun je overal kopen. Mooi dat je met de burgemeester via, via hebt kunnen spreken. Ik kan me voorstellen dat het een belangrijk man is daar. Kun je een beetje wennen aan de hitte? Mooie ervaring dat de mensen je aanstaren als een bezienswaardigheid!

Succes, en bedankt dat je belevenissen met ons deelt

Peter en Trea
  3. Alice:
    ❤️
  4. Dirk en Ina:
    12 juni 2017
    Wat heerlijk om zo mee te kunnen reizen en te genieten van jouw belevenissen en al ervaringen die je op deze reis ondergaat.
  5. Dirk Dijkens:
    12 juni 2017
    Lekker bezig zeun; blijf ontspannen en die 7 m3 water; peuleschilletje?
    Fijn je verslagen te lezen.
  6. Erica:
    13 juni 2017
    Ik denk dat als bij ons op het stadhuis een delegatie uit Mozambique komt dat hier ook de aandacht trekt. Mooi dat je aan het begin van je missie al een vraag meekrijgt, dat toont ook de betrokkenheid van de burgemeester. Ik benieuwd hoe je dat gaat aanpakken vast met veel inventiviteit.
  7. Margriet Dreves:
    Hoi Ronald,
    samen met Paula in de nachtdienst even jouw bloggen gelezen. Gaat prima zo te horen (op het moeten laten staan van de handbagage na ;-) )!
    Veel (werk)plezier! Hopelijk een bijzondere ervaring die smaakt naar meer!
  8. Frans Hamersma:
    13 juni 2017
    Mooi beschreven, ik krijg er beelden bij.
    Dank voor het delen, we blijven je belevenissen volgen. Pas goed op jezelf!