een emmertje water voor iedereen

13 juni 2017 - Quissico, Mozambique

In een korte entermezzo wil ik je meenemen in een wondere wereld van ons water.

Hoe naïef kon ik zijn. Ik loop al een tijdje mee in de waterwereld en er zijn een heleboel mogelijke manieren om water te maken. Maar ze hebben, of liever gezegd hadden, altijd iets gemeen. Het begint met een pomp, dan een zuiveringsstap en dan de distributie. Ik heb nooit stilgestaan bij het feit dat het hier wel eens anders zou kunnen zijn. Ze laten me een elektrische installatie zien van een aantal grondwaterpompen. ik verwacht vervolgens een zuivering, maar die is er helemaal niet. Ze pompen hier het water omhoog rechtstreeks naar de klant of naar een voorraadvat waar een ieder zijn benodigde voorraad kan vullen voor 1 meticai voor 20 liter water. De prijs wordt laag gehouden door de overheid. Maar de huidige situatie van de waterwinning is niet wenselijk zoals de burgemeester aangaf. Ik kan je zeggen dat in Nederland het 8 uur journaal dagelijks opent met berichtgeving over de stand van zaken. Er zijn hier drie pompen geïnstalleerd waarvan er maar 1 draait. De andere staan sinds half augustus uit. De pomp die werkt levert 7,5 m3/h op een bevolking van ruim 20.000 man (!) Het voorzieningsgebied dat nog wordt beleverd, wordt afwisselend bediend. Dit betekent dat de afsluiters in het ene gebied dicht gaat en de ander open.

1. Erica:
    14 juni 2017
    Hoe kostbaar is water. Morgenvroeg draaien wij de kraan open en kunnen douche, zetten koffie en nemen een flesje water mee naar school. Dat is altijd aanwezig, je zult je realiseren dat wat voor ons zo gewoon is eigenlijk heel bijzonder is. Een verworvenheid van onze welvaart.
    Slaap lekker broer, ik hoop een betere nacht.
  2. Paula:
    14 juni 2017
    Onvoorstelbaar. Hoe groot zijn de verschillen....Vele liters water zijn er nodig om hier de patiënten te dialyseren. Het stroomt hier door de leidingen zonder dat we er bij stilstaan. Zonder water geen dialyse.....en dan heb ik het alleen nog maar de dialyse afdeling. Laat staan het verbruik in het hele ziekenhuis. Ook dat zal in het Quissico Hospital heel anders zijn.
    Hoop dat je inmiddels de rust hebt gevonden.
    xxx
  3. Irma:
    14 juni 2017
    Wat een enorme verschillen, oneerlijk eigenlijk. Ben benieuwd hoe dit verder gaat. Keep up the good work
  4. Peter Geertsema:
    Hoi Ronald,

Hieruit blijkt maar weer hoe bevoorrecht wij zijn, de kraan opendraaien en schoon drinkwater zoveel we willen. Zelfs onze dieren krijgen het beste drinkwater wat er is.
    Groetjes van ons